KLIK UNTUK TENGOK IKLAN YG COOL!

Saturday, August 6

Kulit=Cermin kesihatan?

Assalamualaikum semua ^^


Semua orang especially girls nak kulit yang sempurna kan? Tanpa make up pun muka halus mulus! Nie salah satu contoh artis Malaysia yang aku adore dia punya kulit muka.Sgt flawless even tak pakai make up!




*Scha Alyahya*



And yess, ramai antara kita yang tak sedar yang bahagian-bahagian kulit di kawasan muka mencerminkan tahap kesihatan kita. Aku pun tak pasti sejauh mana kebenaran fakta nie, tapi ini yang aku ambil dari sebuah magazine yang aku dah baca. Well, tak salah kan kalau ambil tahu serba sedikit pun pasal nie, saja saja share ilmu je :)

Okay, jom start!


# Pipi 
Kulit di kawasan pipi normally berkaitan dengan tahap kesihatan paru-paru kita. Misalnya kalau kulit pipi nampak kusam dan kasar disebabkan alahan, asma, rokok, dll. Warna pipi yang pucat juga bermaksud pengaliran darah terutama melibatkan fungsi jantung / paru paru terganggu.


# Gigi 
Gigi yang mudah goyang berkaitan dengan penyakit kronik seperti diabetes / leukimia. Sebaliknya, masalah gusi yg mudah berdarah pula bermaksud tanda kelainan pada darah. Contohnya masalah pembekuan darah atau leukimia.



# Bibir
Bibir yg mudah kering sering berlaku apabila kulit kita mengalami proses dehidrasi. Tapi, masalah ini bukan disebabkan badan kita yang kekurangan air saja, tapi kerana kulit tidak mempunyai pelapis untuk menahan dari proses dehidrasi tersebut. Berhati hati memilih produk kecantikan seperti skrub pada kulit kerana ini adalah salah satu punca dehidrasi. Selain itu, elakkan kebiasaan menjilat bibir kerana ianya hanya menjadikan bibir menjadi lebih kering!


# Kawasan bibir dan dagu 
Jerawat yang kerap terjadi di kawasan ini dengan banyak dan berulang kali walaupun bukan pada waktu mengalami menstruasi mempunyai kaitan dengan masalah ovari. Perbezaan rona kulit di dagu yang merah sebagai salah satu tanda adanya gangguan pada ovuri.




-Rupa rupanya boleh je nak tahu tahap kesihatan sendiri walaupun tak pergi check dekat doktor. Tapi better pergi check la untuk confirmkan. Lepas ini nak review pasal *jenis-jenis darah dan pemakanan* lahh. pernah baca, nice topic! Okay, thanks for reading! :)


THANKS FOR READING! FEEL FREE TO DROP YOUR COMMENT(S) YA! :)

2 comments:

Anonymous said...

wee. nice sharingggg:D

wanafifey said...

@diannorhayati:thanks dear!